محلات-ارزان-قیمت-تهران-800x491.jpg

تورم افزایشی، معضل اجاره نشین ها

در 31 اکتبر، جدید ترین آمارهای منتشر شده، خبر از تورم بازار اجاره بها دارد و این رقم باور نکردنی به سقف60 درصد رسیده است، این روند افزایشی که از چهار ماه ابتدایی سال شروع شده بود، مستاجران را به محله های ارزان تر و حومه شهر کشاند. در طی چند سال اخیر، نرخ صعودی تورم مسکن باعث شده برخی مردم رویای خانه دار شدن را از خاطر ببرند وعرضه و تقاضا در بخش اجاره نشینی افزایش پیدا کنند.

محمود اولاد، کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: از زمانی که ساخت‌و‌ساز‌ در شهر‌ها به لحاظ معماری به اشباع رسید، این مهم با افزایش قیمت‌ها و بالا رفتن تورم همراه شد، در سوی مقابل، درآمد خانوار‌ها کاهش پیدا کرد و همین موضوع موجب شد که در بحث مسکن، مشکلات زیادی برای مردم رخ دهد.

دستور العمل های دولت سیزدهم، در زمینه محدودیت های افزایش اجاره خانه و اعطای وام به مستاجران، دردی را دوا نکرده و بی تاثیر گزارش شده است و آمارهای درج شده، از کاهش 8 درصدی نرخ های مصوبه رهن و اجاره در کلان شهر تهران نسبت به ماه گذشته حکایت دارد.

غافلگیر شدن مشتریان اجاره آپارتمان با افزایش تورم ها باعث شد تا در مهمترین ماه جابه جایی مستاجران یعنی شهریور، نسبت به تیرماه معاملات نصف شود. با افزایش قیمت ها در شهریورماه، قیمت رهن هر متر مربع در 20 روز اول این ماه، به نسبت 20 روز پایانی مرداد، با رشد 7درصدی روبه رو شد و تعداد آگهی های رهن و اجاره در بنگاه های املاک تهران، افزایش 31درصدی داشته است، که این رقم بسیار چشمگیر است.

با اینکه روانشادنیا یکی دیگر از کارشناسان، ابراز امیدواری کرد و اظهارداشت ممکن است در نیمه دوم سال، نرخ رشد قیمت مسکن پایین تر از تورم عمومی باشد، که یک نوع ابهام و انتظار برای متقاضیان است.

مجموع این گزارشات و ابهامات باعث شده ناظران بازار مسکن برای نیمه دوم سال، پیش بینی های متفاوتی داشته باشند.