نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوم

نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوم

امروزه با توجه به قیمت بالای اتومبیل بسیاری از افراد، توانایی خرید خودرو صفر را ندارند. به همین دلیل برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارزش‌افزوده کمتر افراد ترجیح می‌دهند که خودرو دست ‌دوم خریداری کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که خرید خودرو کارکرده با چالش‌های بسیاری همراه است که اگر قبل از خرید، این چالش‌ها برطرف نشود ممکن است خریدار متحمل خسارات فراوانی شود. در این مطلب از وبلاگ گنجه قصد داریم نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوم را به شما یادآور شویم. بنابراین اگر شما نیز قصد خرید خودرو کارکرده رادارید، مطالعه این مطلب برای شما مفید است.

بررسی نکات مهم خرید خودرو دست دوم

هنگام خرید خودرو دست دوم، باید از نکات مهمی مانند وضعیت فنی خودرو، تاریخچه خودرو و مدارک مالکیت دقیقاً آگاهی داشته باشید تا از خرید نامناسب جلوگیری کنید. در ادامه، به بررسی نکات مهمی که باید در نظر گرفته شود، پرداخته خواهد شد تا به شما کمک کنیم، بهترین خودروی دست دوم را با قیمت مناسب پیدا کنید.

بررسی شرایط فنی خودرو

برای بررسی سلامت فنی خودرو دست دوم و کارکرده نیاز است تا به موارد زیر دقت کنید:

  • ارزیابی شاسی و بدنه خودرو
  • بررسی و تست ترمزها
  • تست فرمان
  • بررسی سلامت موتور
  • ارزیابی سیستم برق خودرو
  • ارزیابی سیستم تهویه
  • بررسی کیلومترشمار
بررسی شرایط فنی خودرو

ارزیابی شاسی و بدنه خودرو

بررسی شاسی و بدنه خودرو می‌تواند به‌عنوان یکی از مراحل مهم در خرید خودرو باشد. شاسی خودرو باید قابلیت تحمل وزن خودرو و اعمال نیروهای جانبی و افقی را داشته باشد. در بررسی شاسی خودرو، باید به جایگاه چرخ‌ها، سیستم تعلیق و ساختار شاسی توجه کنید. علاوه بر این دقت کنید که بدنه خودرو دارای پوسیدگی و یا رنگ‌شدگی نباشد. رنگ‌شدگی خودرو کارکرده تأثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد.

بررسی و تست ترمزها

تست ترمز در هنگام خرید ماشین دست دوم بسیار مهم است زیرا ممکن است سیستم ترمز ماشین قبلی قادر به عملکرد صحیح نبوده باشد و باعث بروز حوادث ناگوار شود. برای انجام این تست کافی است به صدای ترمزها دقت کنید، اگر هنگام ترمز گرفتن صدایی شبیه به برخورد دو فلز را شنیدید ممکن است نشان‌دهنده این باشد که لنت ترمزها تمام‌شده است. علاوه بر این اگر در هنگام ترمز گرفتن متوجه لرزش فرمان شدید حاکی از آن است که دیسک ترمز دچار مشکل است.

تست فرمان

تست فرمان یکی از مراحل مهم در خرید ماشین دست دوم است برای انجام این تست لازم است که پشت فرمان بنشینید و با راندن خودرو از عملکرد درست فرمان اطمینان حاصل کنید. اگر متوجه شدید که در طول رانندگی فرمان منحرف می‌شود، در خرید خودرو دقت بیشتری کنید.

بررسی سلامت موتور

در هنگام خرید خودرو دست دوم بررسی سالم بودن موتور از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت شود. در این رابطه می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تست سلامت موتور دقت کردن به رنگ دود اگزوز ماشین است. اگر دود اگزوز به‌شدت آبی باشد نشان‌دهنده خرابی موتور است و اگر این دود به رنگ سیاه باشد نشانه مصرف سوخت زیاد ماشین است. به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود برای اطمینان از سلامت موتور آن را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید.

خرید خودرو دست دوم

ارزیابی سیستم برق خودرو

برای ارزیابی سیستم برق خودرو، عملکرد چراغ‌های جلو و عقب ماشین، برف پاکن، راهنما، مه شکن را بررسی کنید. علاوه بر این تمامی مواردی که وابسته به سیستم برق یا سیم‌کشی خودرو است مانند بالابر شیشه‌ها، سیستم صوتی و... را ارزیابی کنید تا بدانید که این ماشین نسبت به قیمت پیشنهادی فروشنده ارزش خرید دارد یا خیر!!

ارزیابی سیستم تهویه

برای بررسی سیستم تهویه می‌توانید آن را در حالت‌های مختلف مانند حالت سرد و گرم تست کنید. به‌عبارت‌دیگر کولر و بخاری خودرو را روشن کنید و از این طریق از درستی عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. اگر هوای خروجی سیستم تهویه، بوی نم یا ضد یخ بدهد نشان‌دهنده نشتی این مایعات است.

بررسی کیلومتر شمار

بررسی کیلومتر شمار ماشین دست دوم می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که ماشین چقدر استفاده شده است. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی در خرید خودرو بگیرید. متاسفانه بعضی از فروشندگان با دستکاری و تقلب می‌توانند عدد کیلومتر شمار را پایین‌تر از حد واقعی نشان دهند برای اطلاع از صحت این موضوع می‌توانید از کارشناسان متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

قیمت خودرو

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام خرید ماشین دست دوم باید به آن دقت کنید قیمت خودرو است. متأسفانه بسیاری از فروشندگان با تبلیغات فیک و الکی سعی در فروش خودرو خود در کم‌ترین زمان، باقیمتی غیرواقعی دارند. به همین علت پیشنهاد می‌شود قبل از خرید خودرو به‌تمامی موارد بالا دقت کنید و از یک کارشناس خبره برای قیمت‌گذاری خودرو کمک بگیرید.

بررسی وضعیت حقوقی خرید خودرو

حتما باید وضعیت حقوقی خودرو را نیز بررسی کنید. باید مطمئن شوید که خودرو تصادفی نیست و دارای اعتبار بیمه است. همچنین، باید مطمئن شوید که هیچ گونه گرفتاری حقوقی در مورد خودرو وجود ندارد. علاوه بر این در معامله خرید خودرو دست دوم، باید مطمئن باشید که فروشنده معتبر است و مدارک مالکیت و تاریخچه خودرو را به شما ارائه کرده است. قبل از امضای قرارداد، باید مطمئن شوید که شرایط معامله، شامل قیمت، شرایط پرداخت و توافقات دیگر، برای شما مناسب است.

جمع بندی

در این مطلب تمامی نکاتی که باید در هنگام خرید خودرو دست دوم به آن دقت کنید، را برای شما بیان کردیم. به‌طورکلی در زمان خرید خودرو دست دوم باید به مواردی مانند بررسی فنی خودرو، ارزش خودرو، معامله و وضعیت حقوقی خودرو توجه کنید تا از خرید درست و مناسب، اطمینان حاصل کنید. همچنین، مطمئن شوید که با فروشنده قابل‌اعتماد و معتبری معامله می‌کنید و قبل از امضای قرارداد، شرایط معامله را با دقت موردبررسی قرار دهید. شما می‌توانید از طریق سایت گنجه قیمت انواع خودرو دست دوم را مشاهده کنید.