وظایف بنگاه املاک در معاملات گنجه

وظایف بنگاه املاک در معاملات چیست و چگونه به بهبود قرارداد کمک می‌کند؟

بسیاری از ما برای خریدوفروش یا اجاره آپارتمان و ملک به بنگاه‌ها املاک مراجعه کرده‌ایم. درواقع مشاوران و آژانس‌های املاک یک واسط بین خریدار و فروشنده یا مالک و مستأجر می‌باشند. بااین‌حال بازار املاک از تعداد زیادی از بنگاه‌های غیرقانونی اشباع‌شده است. ازآنجاکه بنگاه‌های املاک به شکل مستقل کار می‌کنند هیچ نظارت مستقیمی بر کیفیت خدمات آن‌ها نمی‌شود و اکثر مردم بر اساس پیشنهاد آشنایان و دوستانشان بنگاه املاک مورد تأیید را انتخاب می‌کنند. در این مطلب از بلاگ گنجه سعی داریم با بررسی وظایف بنگاه املاک در معاملات به شما کمک کنیم تا یک مشاور املاک شایسته را انتخاب کنید. علاوه براین به بررسی چگونگی نقش آژانس املاک در بهبود قرارداد بپردازیم.

اهمیت مراجعه به بنگاه املاک

اهمیت مراجعه به بنگاه‌های املاک در چیست؟

  1. اگر بخواهیم به‌صورت مستقل به خرید آپارتمان یا ملک بپردازیم ممکن است با بسیاری از افراد سودجو و کلاهبردار مواجه شویم استفاده از تجربیات یک مشاور املاک تا حد بسیار زیادی شمارا از خطر کلاهبرداری نجات می‌دهد.
  2. از دیگر مواردی که اهمیت مراجعه به بنگاه املاک را برای خریدار ملک نشان می‌دهد نقش آن‌ها برای صرفه‌جویی در زمان و وقت است.
  3. علاوه بر موارد گفته‌شده مشاورین املاک دقیقاً آپارتمان‌ها و املاکی که مطابق نیاز و استانداردهای مشتری است را در اختیارشان قرار می‌دهد.
  4. یکی دیگر از نکاتی که اهمیت بنگاه‌های املاک را نشان می‌دهد به‌دست آوردن ملک با بهترین قیمت، بدون افزایش یا کاهش و دست‌کم گرفتن حق خریدار یا فروشنده است.
  5. یک بنگاه املاک به تنظیم سند و تمامی مسائل حقوقی مربوط به انتقال مالکیت کمک می‌کند.

نحوه شناخت یک بنگاه املاک خوب

انتخاب یک مشاور املاک خوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه هدف اصلی آن‌ها فروش املاک و گرفتن حق کمیسیون است و در صورت بروز مشکل در معامله هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرند. بنابراین برای خریدوفروش ملک و آپارتمان می‌بایست به یک آژانس املاک معروف و موردتایید مراجعه کنید. برخی از بنگاه‌های املاک، در قبال معاملاتی که انجام می‌دهند به مشتریان خود ضمانت ارائه می‌دهند که این نشان‌دهنده اعتبار آن بنگاه املاک است. نکته دیگری که در شناخت یک بنگاه املاک خوب به شما کمک می‌کند بررسی دقیق قرارداد منعقدشده با آژانس املاک و قرارداد بیمه است. علاوه براین یک مشاور املاک خوب برای حوزه کاری خود باید دارای مجوز و گواهی رسمی باشد.

نحوه انعقاد قرارداد با مشاور املاک

برای حفظ منافع خود در هنگام نوشتن قرارداد با مشاورین املاک نیاز است که موارد زیر را رعایت کنید.

  1. یکی از نکات مهم که در هنگام نوشتن قرارداد با مشاور املاک باید حتماً به آن دقت کنید این است که وظایف مربوط به مشاور املاک را با جزئیات دقیق در قرارداد بنویسید.
  2. مدت‌زمانی که طی آن باید خدمات مشاوره املاک به شما ارائه شود را تعیین کنید.
  3. در صورت اجرا نشدن تعهدات یا اتمام مهلت اجرا تعهدات، حتماً مجازاتی برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  4. اطمینان حاصل کنید که بنگاه املاک دارای مجوز بوده و عضو اتحادیه‌های مربوط به صنف خود است.

تعهدات بنگاه املاک در معاملات چیست؟

وظایف بنگاه املاک در معاملات، با توجه به شرایط زیر تعیین می‌شود.

  1. با توجه به قیمت و شرایط توافق شده و قابل‌قبول، برای فروشنده مشتری جستجو کند.
  2. طبق شرایط تعیین‌شده رابطه کارگزاری را انجام دهد.
  3. تمامی حقایق بااهمیت مربوط به املاک را برای خریدار بیان کند.
  4. حفظ حریم خصوصی مشتری در طول رابطه کارگزاری.
  5. حسابرسی به‌موقع پول و اموال دریافتی که منفعت فروشنده در آن است.
  6. حفظ محرمانگی تمامی اطلاعات مگر اینکه در قانون خلاف آن مقررشده باشد.

وظایف بنگاه املاک چیست؟

به‌طورکلی وظایف بنگاه املاک در معاملات، پیدا کردن فروشنده یا خریدار برای ملک و کمک به انعقاد معامله است. بنگاه‌های املاک درازای ارائه این خدمات دستمزد دریافت می‌کنند. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که آژانس املاک در برابر مشکلات پیش‌آمده بعد از انجام معامله هیچ مسئولیتی ندارد. متأسفانه در قانون، وظایف بنگاه املاک در انجام معاملات خریدوفروش تعریف‌نشده است. به همین علت برای تمامی شرکت‌های عضو انجمن صنفی مشاوران املاک، لازم است تا در صنف و بیمه عضویت داشته باشند.

مسئولیت مدنی مشاورین املاک

مسئولیت مدنی مشاور املاک در معاملات، به علت عدم اجرا یا اجرای نادرست تعهدات نوشته‌شده در قرارداد ایجاد می‌شود. قانون مدنی اشکال متفاوتی از این مسئولیت را پیش‌بینی می‌کند که شامل موارد زیر است:

  1. پرداخت بیمه
  2. جبران خسارت
  3. انعقاد قرارداد
  4. ممنوعیت شرکت در فعالیت‌ها

آژانس املاک به‌عنوان واسط قرارداد در برابر حقوق مشتریان مسئول است. به همین علت عدم رعایت حقوق مدنی و وارد شدن ضرر به مشتریان، طبق قانون مسئولیت آن بر عهده مشاور املاک خواهد بود.

مسئولیت کیفری مشاورین املاک

به بیان ساده اگر یک بنگاه املاک از وجود جرم در فعالیت ملکی مطلع باشد ازنظر کیفری مسئول خواهد بود و در صورت آگاه نکردن مراجع قانونی از جرم صورت گرفته، مشمول جریمه نقدی می‌شود. علاوه بر این مشاورین املاک در صورت انجام اقدامات مجرمانه مانند فروش ملک فروخته‌شده به فردی دیگر کلاهبردار محسوب می‌شوند و مطابق قانون مجازات می‌شود.

خرید املاک امن و بهبود قرارداد

بنگاه املاک چگونه به خرید املاک امن و بهبود قرارداد کمک می‌کند؟

به‌طورکلی برای خرید یا فروش ملک و عقد قرارداد استفاده از بنگاه‌های املاک دارای مزایای زیر می‌باشد.

  1. جلوگیری از کلاه‌برداری ملکی
  2. صرفه‌جویی در زمان
  3. انجام معاملات چندمرحله‌ای و پیچیده
  4. ضمانت صحت و درستی معامله به علت وجود قوانین حاکم
  5. انجام معامله منصفانه با حفظ ارزش املاک با توجه به نرخ اصلی
  6. انجام صحیح قرارداد با نظارت بر اقدامات دو طرف معامله
  7. مشاوره به صاحبان ملک برای فروش

سخن پایانی

در این مطلب در ارتباط با وظایف بنگاه املاک در معاملات با شما صحبت کردیم. شما مشاورین و صاحبان بنگاه املاک می‌توانید با استفاده از خدمات پنل اختصاصی مشاورین گنجه، حوزه کاری خود را گسترش دهید و با صرفه‌جویی در زمان به کسب درآمد بیشتری برسید.