معرفی انواع پژو پارس

راهنمای خرید پژو پارس و معرفی انواع تیپ‌های آن + قیمت

پژو پارس جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای ایرانی است. این خودرو از سال 80 تا به امروز در خط تولید شرکت ایران خودرو قرار داشته و همیشه رکوردار پرفروش‌ترین خودروهایی ایرانی است. این اتومبیل طی این سال‌ها با تغییرات متفاوتی تولید شده است که امروزه 4 مدل از آن در بازار خرید و فروش خودرو وجود دارد. دراین مطلب از بلاگ گنجه قصد داریم به معرفی انواع تیپ‌‌های پژو پارس و بررسی قیمت آن‌ها بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز قصد خرید این خودرو پرفروش و محبوب را دارید پیشنهاد می‌شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مشاهده آگهی های خرید و فروش پژو پارس در گنجه

انواع مدل‌های پژو پارس و مقایسه انواع تیپ‌های آن

در حال حاضر خودروهای پژو پارس در 4 مدل مختلف در بازار ایران خرید و فروش می‌شوند که هر یک از این مدل‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. این مدل‌ها عبارت‌اند از:

  • پژو پارس سال (پژو پارس معمولی)
  • پژو پارس LX TU5
  • پژو پارس اتوماتیک
  • پژو پارس ELX

برای اینکه بدانیم در شرایط فعلی بازار کدامیک از این خودروها برای خرید مناسب‌ترند لازم است ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را از جنبه‌ها و ابعاد مختلف بررسی کنیم.

پژو پارس سال (پژو پارس معمولی)

پژو پارس سال

پژو پارس سال که به آن پژو پارس معمولی نیز می‌گویند ساده‌ترین و ارزان‌ترین مدل از تیپ‌های این خودرو می‌باشد. این خودرو نمونه فیس لیفت پژو 405 بود و از نظر ظاهری توانسته توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. ویژگی‌های پارس معمولی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. موتور پژو پارس معمولی، موتور XU7 پژو ۴۰۵ است که دارای 8 سیلندرمی‌باشد. همچنین این موتور ۱.۸ لیتر حجم دارد.
  2. قدرت موتور این خودرو 100 اسب بخار و 153 نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت است.
  3. این خودرو می‌تواند طی 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. به‌ عبارت دیگر شتاب 0 تا 100 این خودرو 11 ثانیه است.
  4. وزن خودرو پارس معمولی (سال)، 1165 کیلو گرم است و دارای 5 دنده دستی می‌باشد.
  5. حجم باک این خودرو 66 لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۹.۱لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.
  6. ترمز جلو این خودرو دیسکی و ترمز عقب آن کاسه‌ای می‌باشد.
  7. سیستم ترمز این خودرو ضد قفل ABS و EBDاست.
  8. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم تهویه اتوماتیک برای سرنشینان عقب و دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان اشاره کرد.
  9. از بین انواع خودرو پژو پارس، این مدل بیشترین مصرف سوخت را دارد و سروصدای بیش از اندازه موتور آن در سرعت‌های بالا از جمله معایب این خودرو محسوب می شود.

مشاهده آگهی‌های خرید و فروش پژو پارس معمولی در گنجه

پژو پارس LX TU5

پژو پارس LX TU5

یکی دیگر از انواع پژو پارس، تیپ LX است. این مدل از خودرو تفاوت‌های زیادی از لحاظ فنی، امکانات و تجهیزات با پژو پارس معمولی دارد. لازم به ذکر است که این خودرو جزو پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین تیپ‌های پژو پارس است. ویژگی‌های پارس LX TU5شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. موتور پژو پارس ال ایکس TU5، پژو 206 تیپ 5 است که دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ می‌باشد. همچنین این موتور ۱.۶ لیتر حجم دارد.
  2. قدرت موتور پژو پارس ال ایکس 108 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت این خودرو 190 کیلومتر بر ساعت است.
  3. این خودرو می تواند طی ۱۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. به بیان دیگر شتاب 0 تا صد این خودرو ۱۳.۲ ثانیه است.
  4. وزن پژو پارس LX 1185 کیلو گرم است و دارای 5 دنده دستی می‌باشد.
  5. حجم باک این خودرو 66 لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌باشد.
  6. ترمز جلو و عقب خودرو پژو پارس LX دیسکی می‌باشد.
  7. سیستم ترمز این خودرو ضد قفل ABS و EBDاست.
  8. پارس ال ایکس مجهزترین تیپ خودرو پژو پارس محسوب می‌شود. از امکانات این خودرو می‌توان به کیسه هوا راننده، سیستم‌ ترمز ABS، EBD و EB، بالابرهای برقی شیشه‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی راهنمادار اتوماتیک، فرمان هیدرولیک، چراغ‌های جلو با امکان تنظیم نور، پاور ویندو و سیستم تهویه هوا دستی، سیستم سنسور دنده عقب، دزدگیر هوشمند، ایموبلایرز و تنظیم برقی صندلی راننده اشاره کرد.
  9. از ویژگی‌های مثبت این خودو می‌توان به مصرف سوخت پایین و سروصدای پایین موتور آن برای سفرهای طولانی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که بدانید تیپ پژو پارس LX TU5، بیشترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را دارد.

مشاهده آگهی‌های خرید و فروش پژو پارس LX TU5 در گنجه

پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتومات همان پژو پارس ال ایکس (LX TU5) است با این تفاوت که دارای گیربکس اتوماتیک است. این خودرو در سال 1398 تولید و به بازار عرضه شد. پژو پارس اتومات جزو اولین خودروهای دنده اتومات تولید داخل است. ویژگی‌های پارس اتوماتیک شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. گیریبکس این خودرو 4 سرعته و اتوماتیک است.
  2. این خودرو می‌تواند طی ۱۴.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
  3. حجم باک این خودرو 66 لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۸.۲ لیتر در هر 100 کیلومتر است.

مشاهده آگهی‌های خرید و فروش پژو پارس اتوماتیک در گنجه

پژو پارس ELX

پژو پارس ELX

پژو پارس ELX که در بازار داخلی به پژو پارس زانتیایی نیز معروف است قدرتمندترین، پرشتاب‌ترین و کم مصرف‌ترین مدل از دیگر تیپ‌های پژو پارس است. تولید این خودرو در سال 1384 شروع و تا سال 1392 ادامه داشت. ویژگی‌های پژو پارس ELX شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. موتور پژو پارس ELX، موتور زانتیا با حجم 1761 سی سی است که دارای 4 سیلندرمی‌باشد.
  2. قدرت موتور این خودرو 110 اسب بخار و 155 نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت این خودرو 195 کیلومتر بر ساعت است.
  3. این خودرو می‌تواند طی 9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. به‌ عبارت دیگر شتاب 0 تا 100 این خودرو 9 ثانیه است.
  4. وزن خودرو پژو پارس ELX، 1165 کیلو گرم است و دارای 5 دنده دستی (BE3) می‌باشد.
  5. مصرف سوخت ترکیبی پارس ای ال ایکس 6.2 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.
  6. ترمز جلو و عقب این خودرو دیسکی می‌باشد.
  7. سیستم ترمز این خودرو ضد قفل ABS و EBDاست.
  8. از امکانات این خودرو می‌توان به صندلی‌های جلو ارگونومیک، سنسور دنده عقب، سیستم ایموبلایرز و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد.
  9. از بین انواع خودرو پژو پارس، این مدل از لحاظ امکانات فنی، قدرت و شتاب موتور دارای برتری می‌باشد.

مشاهده آگهی‌های خرید و فروش پژو پارس ELX در گنجه

قیمت انواع پژو پارس

متاسفانه امروزه ایران خودرو برای فروش پژو پارس تحویل فوری ندارد. بنابراین برای خرید فوری خودرو می‌بایست به بازار آزاد خرید و فروش اتومبیل مراجعه کنید. اما به دلیل ناپایداری و نابسامانی بازار خودرو هیچ قیمت مشخصی برای انواع مدل‌های پژو پارس وجود ندارد و قیمت‌گذاری خودرو براساس مدل، سال، کارکرد کیلومتر خودرو، رنگ، بیمه و... محاسبه می‌شود. مطالعه مقاله نکات مهم برای خرید خودرو دست دوم تا حد بسیاری در این زمینه به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

پژو پارس یکی از بهترین و پرطرفدارترین محصولات شرکت ایران خودرو است. به طوری که با گذشت بیش از دو دهه هنوز از محبوبیت آن بین مردم کاسته نشده است. در این مطلب به معرفی انواع تیپ‌های پژو پارس پرداختیم. به طور کلی اگر در شهرهای شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنید توصیه می‌شود پژو پارس دنده اتومات را برای خرید انتخاب کنید. اما اگر الویت شما برای داشتن یک اتومبیل خوب سرعت و شتاب است، می‌توانید پژو پارس ELX را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این خودرو تنها تا سال 92 روی خط تولید وجود داشت و امروزه امکان دسترسی به نمونه صفر کیلومتر این خودرو وجود ندارد.

در مقابل اگر بودجه کافی را در اختیار دارید و به دنبال یک خودرو با استهلاک و هزینه نگهداری پایین هستید، پیشنهاد ما به شما خرید پژو پارس LX است. اما اگر بودجه مورد نظر را ندارید، خرید پژو پارس معمولی (پژو پارس سال) بهترین انتخاب برای شما است.

سوالات متداول

  1. تفاوت پژو پارس ELX با TU5 در چیست؟ تفاوت پژو پارس ای ال ایکس با تیوفایو در نوع موتور، حجم موتور و میزان مصرف ترکیبی بنزین است. موتور پارس ای ال ایکس XUM است که هزینه استهلاک و نگهداری آن بالا است. البته مصرف سوخت پژو پارس تیوفایو از دیگر انواع پژو پارس کمتر است.
  2. کدام‌یک از تیپ‌های پژو پارس موتور قدرتمندتر و شتاب بیشتری دارد؟ پژو پارس ELX موتور قدرتمندتری نسبت به سایر مدل‌های پژو پارس دارد.
  3. بهترین مدل پژوپارس برای خرید کدام است؟ هریک از مدل‌های پژو پارس دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب مخصوص به خود است و این شما هستید که با توجه به میزان بودجه، میزان امکانات فنی و تجهیزاتی که از یک ماشین انتظار دارید، باید خودرو خود را انتخاب کنید.
  4. نقطه ضعف پژو پارس سال در برابر سایر تیپ‌های پژو پارس در چیست؟ در میان انواع مدل‌های پژو پارس این خودرو بیشترین میزان مصرف سوخت را دارد. همچنین سروصدای زیاد موتور در سرعت‌های بالا از دیگر نقاط ضعف پژو پارس معمولی است.