راه اندازی آژانس املاک

مراحل راه اندازی بنگاه املاک

فعالیت در حوزه املاک سود و درآمد بسیار زیادی دارد به همین علت بسیاری از افراد علاقه‌مند به کار در این حوزه هستند. البته کار کردن در این حوزه با نوسانات اقتصادی و چالش‌های بسیاری روبرو است بااین‌حال با یک برنامه‌ریزی درست و کسب مهارت‌هایی مانند فن بیان، بازاریابی و... می‌توانند در این شغل موفق شوند. اگر شما نیز به فکر راه‌اندازی یک آژانس املاک هستید در این مقاله از وبلاگ گنجه به‌طور کامل به بررسی مراحل راه‌اندازی بنگاه املاک می‌پردازیم بنابراین توصیه می‌شود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بررسی مراحل راه اندازی بنگاه املاک

برای راه اندازی آژانس املاک باید مراحل مختلفی ازجمله انتخاب محل مناسب، اخذ پروانه تخصصی املاک، اخذ جواز املاک و.. را طی کنید که در این بخش از نوشته به تفضیل هریک از مراحل را بررسی می‌کنیم.

اولین مرحله برای راه اندازی بنگاه املاک

اولین مرحله برای راه اندازی بنگاه املاک پیدا کردن محل مناسب برای اجاره یا خرید است. درواقع این‌یکی از مهم‌ترین مراحل برای راه اندازی آژانس املاک است چراکه تأثیر زیادی بر روی جذب مشتری دارد به‌عنوان‌مثال بهتر است درجایی مغازه اجاره کنید که در آن محله آژانس املاک وجود نداشته باشد. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود محلی را برای راه اندازی بنگاه املاک انتخاب کنید که شرایط آیین‌نامه اتحادیه مشاوره املاک را داشته باشد.

بنابراین برای خرید یا اجاره مغازه مناسب برای راه اندازی بنگاه املاک حتما نکات زیر را درنظر بگیرید.

  1. محل انتخاب‌شده طبق شرایط اتحادیه مشاوران املاک باید حداقل مساحتی بیش از 12 مترمربع داشته باشد.
  2. آشنا بودن کامل با منطقه و محله‌ای که قرار است در آنجا بنگاه املاک راه اندازی کنید.
  3. انتخاب منطقه‌ای که در آن دفتر مشاور املاک وجود نداشته باشد یا تعداد آژانس‌های املاک در آن منطقه کم باشد.
  4. دسترسی راحت مشتری‌ها به دفتر مشاور املاک.
  5. انتخاب دکوراسیون مناسب و مرتبط با شغل مشاور املاک.
  6. انتخاب دفتری که نرخ اجاره‌بها آن با میزان سرمایه شما متناسب باشد.
مراحل راه اندازی بنگاه املاک

دومین مرحله برای راه اندازی بنگاه املاک

دومین مرحله برای راه اندازی بنگاه املاک اخذ پروانه تخصصی آژانس املاک است. اخذ این مدرک بسیار ضروری است و در صورت نداشتن آن نمی‌توانید آژانس املاک بزنید. پروانه تخصصی بنگاه املاک را اتحادیه مشاور املاک صادر می‌کند که برای دریافت آن باید واجد شرایط زیر باشید:

  1. باید حداقل دارای مدرک دیپلم باشید.
  2. شرط تأهل برای متقاضی دریافت پروانه آژانس املاک ضروری است.
  3. متقاضی دریافت پروانه مشاور املاک باید در دوره‌های آموزشی که در آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود شرکت کنند.
  4. گذراندن دوره 45 ساعته کارآموزی از دیگر شرایط مهم اخذ پروانه تخصصی آژانس املاک است.
اتحادیه مشاور املاک

سومین مرحله برای راه اندازی بنگاه املاک

سومین و آخرین کاری که برای راه‌اندازی آژانس املاک باید انجام دهید، اخذ جواز یا پروانه کسب است. این مرحله از راه اندازی بنگاه املاک مدت‌زمان بیشتری از وقت شمارا می‌گیرد. در این مرحله متقاضی راه‌اندازی بنگاه املاک می‌بایست در سایت اتحادیه آژانس املاک ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت کند. مراحل اخذ مجوز یا پروانه کسب آژانس املاک شامل مراحل زیر است:

گام اول

  1. ارائه درخواست کتبی توسط متقاضی به اتحادیه
  2. ثبت درخواست مجوز مشاور املاک در سایت اتحادیه آژانس املاک
  3. بازدید گروه بازرسی اتحادیه از محل تعیین‌شده توسط متقاضی راه اندازی آژانس املاک
  4. بررسی درخواست متقاضی توسط هیئت‌مدیره اتحادیه و پاسخ کتبی به آن
  5. اگر هیئت‌مدیره با درخواست متقاضی موافقت کرد مرحله بعدی شروع می‌شود

گام دوم

  1. ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی توسط متقاضی
  2. ارائه مبایعه‌نامه بنام متقاضی
  3. ارائه حکم قطعی دادگاه برای تنظیم سند اجاره
  4. تحویل رسید پرداخت اجاره‌بها
  5. ارائه قراردادی که با ادارات، نهادها، سازمان‌های دولتی، شهرداری، شرکت‌های خاص صنفی و... بسته می‌شود.

در ادامه متقاضی راه‌اندازی بنگاه املاک باید مدارک مربوط به نظام وظیفه عمومی را به اتحادیه تحویل دهد از جمله:

  1. کارت پایان خدمت
  2. کارت معافیت دائم
  3. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل
  4. ارائه گواهی معتبر مبنی بر معافیت پزشکی
  5. ارائه دفترچه آماده به خدمت در مدت اعتبار

در ادامه باید متقاضی مدارک زیر را نیز به اتحادیه تحویل دهد:

  1. اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه
  2. اصل و کپی کارت ملی
  3. تاییدیه کد پستی از اداره پست منطقه
  4. کپی مدرک تحصیلی
  5. 12 قطعه عکس پرسنلی 3*4

در ادامه متقاضی می بایست هزینه دریافت جواز را پرداخت کند. این هزینه مبلغی معادل با 5 برابر حق عضویت اتحادیه مشاورین املاک است. علاوه بر این مبلغ سه هزار تومان را باید به شماره حساب خزانه کشور واریز کنید.

راه اندازی بنگاه املاک

گام سوم

در این مرحله برای تکمیل شدن پرونده مشاور املاک می‌‌بایست مدارک زیر را به اداره اماکن ارائه دهد.

  1. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  2. گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  3. موافقت اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مبنی بر صلاحیت متقاضی و ملک موردنظر برای تأسیس بنگاه املاک
  4. گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از مرکز آموزشی معتبر
  5. گواهی اداره امور مالیات برای تشکیل پرونده یا پرداخت بدهی مالیات
  6. اختصاص کد شناسه ده‌رقمی و الصاق آن به جواز کسب
  7. اختصاص برچسب شناسه صنفی مطابق با کد ده‌رقمی

در مرحله بعد پرونده شما توسط رئیس اتحادیه بررسی و درصورت موافقت امضا می‌شود.

چهارمین مرحله برای راه‌اندازی بنگاه املاک

پس از گذراندن سه مرحله قبلی، مجوز کسب‌وکار شما برای راه‌اندازی بنگاه املاک آماده می‌شود. برای موفقیت در این کسب‌وکار پیشنهاد می‌شود مقاله روش‌های جذب و افزایش مشتری در بنگاه املاک را مطالعه کنید.